Mozaika narodowościowa w II RP
(losowanie kart podziału na grupy:I. Definicja mniejszości narodowych wg prawa polskiego.
II. Omówienie sytuacji mniejszości
za: http://www.cerkiew1938.pl/dlasze_wytyczne.html aktualizacja 26 IV 2012 r.
Grzegorz Kuprianowicz:
W drugiej połowie lat trzydziestych polityka państwa polskiego wobec mniejszości narodowych i wyznaniowych uległa wyraźnemu zaostrzeniu. Wiązało się to z coraz szybszym ewoluowaniem Polski w kierunku państwa autorytarnego. Kierunkami zmiany ideowej obozu rządzącego stały się w tym okresie nacjonalizm, katolicyzm i autorytaryzm. Jednoznacznie utożsamiano interes państwa z interesem narodu polskiego. W polityce narodowościowej nastąpiło ostateczne przejście od koncepcji asymilacji państwowej ku asymilacji narodowej. Uważano, że państwo powinno czuwać nad przebiegiem procesów narodowościowych i sprzyjać zwiększaniu potencjału narodu polskiego. Schylano się ku poglądowi, że najskuteczniejszym sposobem na zapewnienie jedności społeczeństwa jest jedność wyznaniowa.
III. Połączenie się w grupy narodowościowe:
Zadanie dla grup:
1. Zebranie krótkich informacji dotyczących: wyznania, pochodzenia społecznego, sytuacji gospodarczej i organizacji politycznych
2. Sformułowanie listy oczekiwań danej narodowości od państwa polskiego
źródło pozyskania informacji:
Społeczeństwo II RP
IV. Grupy polskie:
Zadanie:
1. Sformułowanie założeń polityki polskiej wobec mniejszości narodowych (PP)
2. Opis stosunku ludności polskiej do mniejszości., oczekiwania poszczególnych grup społecznych wobec polityki narodowościowej państwa polskiego (PS)
V. Łączenie się w grupy wielonarodowościowe wg. kolorów
Zadanie: stworzenie uniwersalnego katalogu żądań wobec państwa polskiego (każdy przedstawia swoją narodowość, po czym w toku dyskusji uzgadniane są żądania)
Porównanie zapisów na posterach
V. Grupa PS przedstawia swoje oczekiwania grupie PP , a grupa PP omawia swoje założenia polityki państwa. Po konfrontacji tworzy zapis na posterze polityki państwa wobec mniejszości.
VI. Omówienie poprowadzone przez nauczyciela
VI. Próba odpowiedzi na pytanie: Jak poszczególne mniejszości zachowają się w momencie zagrożenia i rozpadu państwa w 1939 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz