projekt varsavianistyczny dla klasy społecznej II a
Cele projektu:
Po zakończeniu projektu uczeń
- 1. zna historię Warszawy XIX i XX w.
- 2. potrafi odnaleźć i odczytać ślady wydarzeń i znanych postaci w przestrzeni miejskiej
- 3. potrafi przekazać poznane treści w atrakcyjnej formie
Po zakończeniu części prezentacyjnej nastąpi wybór najciekawszej
trasy i wycieczka klasowa.
Zadanie projektu:
Uczniowie połączeni w zespoły mają za zadanie:
- 1. odnaleźć ślady wydarzeń danej epoki i przygotować materiały na ten temat (np. zrobić zdjęcia współczesne, odnaleźć plan ówczesnej Warszawy, odnaleźć zdjęcia tych samych miejsc w danej epoce itp.)
- 2. wykorzystać zasoby muzeów warszawskich
- 3. opracować trasę wycieczki (wybór tematu wycieczki)
- 4. przedstawić propozycję wycieczki klasie
Zespoły:
Podział tematyczny zespołów:
- Warszawa I połowy XIX w. – epoka Królestwa Polskiego, powstania listopadowego
i styczniowego
- Warszawa II połowy XIX w. – epoka industrializacji
i rozwoju (1865 – 1914)
- Warszawa I połowy XX w. – epoka I wojny światowej i dwudziestolecia międzywojennego
(1914 – 39)
- Warszawa I połowy XIX w. – epoka II wojny światowej i okupacji
- Warszawa powojenna – epoka odbudowy
- Warszawa powojenna – epoka socrealizmu
Skład zespołów (5- 6 osób):
- a. Historycy gospodarki zajmujący się rozwojem gospodarczym miasta oraz ważnymi dla tematu postaciami
- b. Historycy architektury i sztuki – zajmujący się rozwojem urbanistycznym i charakterystycznymi dla epoki dziełami architektury i sztuki (wygląd współczesny i dawny) oraz ważnymi dla tematu postaciami
- c. Historycy „polityczni” – zajmujący się wydarzeniami i ich bohaterami z danej epoki (np. powstania, rewolucje itp.) oraz śladami tych wydarzeń i ważnych postaci w przestrzeni miejskiej (np. pomniki, tablice upamiętniające, muzea)
Prezentacja w klasie:
Omówienie planu wycieczki z uwzględnieniem:
- 1. przedstawienia tematu wycieczki wraz z uzasadnieniem wyboru
- 2. planu ówczesnej i współczesnej Warszawy z naniesionymi najważniejszymi punktami trasy
- 3. zdjęć (z epoki i współczesnych) miejsc, obiektów ważnych dla wycieczki
- 4. materiałów merytorycznych i uzupełniających
- 5. bazy bibliograficznej i zasobów muzealnych
Czas i termin projektu:
- Przygotowanie materiałów – grudzień i styczeń
- Prezentacja tras wycieczek – luty
- Wycieczka – marzec lub kwiecień
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz