Co pozostało z tamtych lat?


projekt varsavianistyczny dla klasy społecznej II a

Cele projektu:

Po zakończeniu projektu uczeń

  • 1.       zna historię Warszawy XIX i XX w.
  • 2.       potrafi odnaleźć i odczytać ślady wydarzeń i znanych postaci w przestrzeni miejskiej
  • 3.       potrafi przekazać poznane treści w atrakcyjnej formie
Po zakończeniu części prezentacyjnej nastąpi wybór najciekawszej trasy i wycieczka klasowa.

Zadanie projektu:

Uczniowie połączeni w zespoły mają za zadanie:

  • 1.       odnaleźć ślady wydarzeń danej epoki i przygotować materiały na ten temat (np. zrobić zdjęcia współczesne, odnaleźć plan ówczesnej Warszawy, odnaleźć zdjęcia tych samych miejsc w danej epoce itp.)
  • 2.       wykorzystać zasoby muzeów warszawskich
  • 3.       opracować trasę wycieczki (wybór tematu wycieczki)
  • 4.       przedstawić propozycję wycieczki klasie

Zespoły:

Podział tematyczny zespołów:

  1. Warszawa I połowy XIX w. – epoka Królestwa Polskiego, powstania listopadowego i styczniowego
  2. Warszawa II połowy XIX w.  – epoka industrializacji i rozwoju (1865 – 1914)
  3. Warszawa I połowy XX w. – epoka I wojny światowej i dwudziestolecia międzywojennego (1914 – 39)
  4. Warszawa I połowy XIX w. – epoka II wojny światowej i okupacji
  5. Warszawa powojenna – epoka odbudowy
  6. Warszawa powojenna – epoka socrealizmu 

Skład zespołów (5- 6 osób):
  • a.       Historycy gospodarki zajmujący się rozwojem gospodarczym miasta oraz ważnymi dla tematu postaciami
  • b.       Historycy architektury i sztuki – zajmujący się rozwojem urbanistycznym i charakterystycznymi dla epoki dziełami architektury i sztuki (wygląd współczesny i dawny) oraz ważnymi dla tematu postaciami
  • c.       Historycy „polityczni” – zajmujący się wydarzeniami i ich bohaterami z danej epoki (np. powstania, rewolucje itp.) oraz śladami tych wydarzeń i ważnych postaci w przestrzeni miejskiej (np. pomniki, tablice upamiętniające, muzea)


 Prezentacja w klasie:

Omówienie planu wycieczki z uwzględnieniem:

  • 1.       przedstawienia tematu wycieczki wraz z uzasadnieniem wyboru
  • 2.       planu ówczesnej i współczesnej Warszawy z naniesionymi najważniejszymi punktami trasy
  • 3.       zdjęć (z epoki i współczesnych) miejsc, obiektów ważnych dla wycieczki
  • 4.       materiałów merytorycznych i uzupełniających
  • 5.       bazy bibliograficznej i zasobów muzealnych

Czas i termin projektu:


  1.            Przygotowanie materiałów – grudzień i styczeń
  2.            Prezentacja tras wycieczek – luty
  3.           Wycieczka – marzec lub kwiecień



Brak komentarzy: